Podkarpacki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad złożył wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28.
Wydanie decyzji środowiskowej wskaże jednocześnie ostateczny przebieg obwodnicy miasta.
Preferowany ponad 18-kilometrowy wariant
We wniosku GDDKiA jako preferowany został wskazany wariant W5b. Jest to 18,3-kilometrowy odcinek przebiegający po północnej stronie drogi krajowej nr 28. Zaczyna się na terenie Krosna i wraz z rondem na DK19 w Krościenku Wyżnym realizowany będzie przez gminę miasto Krosno. Końcem obwodnicy jest natomiast miejscowość długie w powiecie sanockim.
Dodatkowo, na przecięciu wariantu preferowanego przyszłej obwodnicy Miejsca Piastowego z budowaną drogą ekspresową S19 na wysokości miejscowości Targowiska, planowany jest nowy węzeł drogowy.
Jako wariant racjonalny alternatywny wskazano wariant W6a, a jako racjonalny najkorzystniejszy dla środowiska W5a. Jak objaśnia Generalna Dyrekcja, wskazanie powyższych wariantów jest wynikiem opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ-R Etap I), w którym, na tym samym stopniu szczegółowości, analizowano łącznie cztery warianty, w tym dwa z podwariantami. Wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami.
GDDKiA w trakcie uzyskania DŚU będzie prowadzić prace w ramach STEŚŚ-R etap II. W związku z tym zostanie przygotowana dokumentacja dla drogi klasy GP o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji w czasie realizacji. Ponadto uszczegółowione zostanie rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnienia.
Koniec prac planowany jest na koniec 2026 roku.
Obwodnica na ważnym szlaku
Inwestycja w ciągu drogi krajowej nr 28 jeszcze bardziej wzmocni jej znaczenie, mimo że już teraz jest ona istotną drogą. Wiążę się to z tym, iż pozwala na prowadzenie transportu z zachodu kraju i takich aglomeracji jak Katowice czy Kraków w kierunku wschodnim i granicami z Ukrainą oraz Słowacją.
Obecny odcinek DK28 przebiega przez takie miejscowości jak Miejsce Piastowe, Iwonicz-Zdrój, Besko czy Zarszyn wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, a wszystko przy dużym natężeniu ruchu, zwłaszcza przez ruch tranzytowy. To sprawia, że obecnie DK28 jest uciążliwa dla mieszkańców Miejsca Piastowego, w związku z czym konieczne jest usprawnienie ruchu w rejonie.
Docelowo przygotowywana obwodnica Miejsca Piastowego wraz z planowaną rozbudową odcinka DK28 Długie - Sanok, budowaną drogą ekspresową S19 oraz funkcjonującą obwodnicą Sanoka, pozwoli na przekierowanie ruchu tranzytowego poza gęsto zabudowane centra miejscowości. Dzięki tym inwestycjom skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a miasto Sanok i cały subregion bieszczadzki zyskają bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.